Siirry pääsisältöön

Björn Borg Helsinki Half Marathon...🐞


                      Kisakalenteria  laadittaessa Helsinki Half Marathon osui juuri oivalliseen kohtaan. Tarkoitus juosta puolikas osana maratonharjoittelua. Lähdin kisaan hyvillä mielin vaikka viimeset kuukaudet ovat olleet haasteellisia. Olen joutunut jättämään harjoituksia välistä mutta yrittänyt pitää jonkinlaisen rytmin kuitenkin. Haasteet työn muutoksessa ja astman pahenema pitivät taukoa harjoittelusta. 

Björn Borg Half Marathon juostiin lauantaina 6.6.2026 startti klo 8.30

..

         Aikaisen startin vuoksi päätin yöpyä Helsingissä. Hotel Anna Punavuoressa oli ihanteellisen matkan päässä kisakeskuksesta. Kun numero oli noudettu perjantaina, oli jotenkin kivan levollinen olo. Aikaa asettua aloilleen ja keskittyä tulevaan juoksuun, nauttia Punavuoren miljööstä ja pysähtyä illaksi lukemaan suomen paperiteollisuuden kehityskulkua ja Gösta Serlachiuksen henkilöhistoriaa.



         Melko hyvin nukutun yön jälkeen kello oli soimassa viiden jälkeen. Aamupala puoli kuusi, juuri kolme tuntia ennen starttia. Vältin ylisyömistä mutta energiaa kuitenkin ja kahvia tietysti. Näihin aikoihin vettä satoi melko reippaasti mutta sade hiipui pikkuhiljaa. Kun juoksin veryttelyjuoksua kisakeskukseen päin, ei satanut yhtään. Tiesin että vettä tulee päivän aikana varmasti mutta jokainen hetki kun ei satanut, olin tyytyväinen. 


               Starttia odotellessa kiertelin aluetta ristiin rastiin, juttelin tuttujen kanssa, ravasin varmuudeksi vessassa. Varustepussin olin vienyt säilytykseen, kertakäyttösadeviitta oli yllä starttiin saakka. Hyvä näin, sillä kahdeksan aikaan vettä tuli taivaalta ihan kivasti. En minä niinkään kastumista pelkää, märkä vaan altistaa kylmälle kun ei vielä ole päässyt liikkeelle. 

   Tiesin tasan tarkkaan päivän kuntoni. Tavoitteena oli saada hallittu juoksu loppuun saakka. toivoin että  suoritus olisi ehjempi kuin vuosi sitten Lahdessa.  Maltilla on lähdettävä matkaan ettei notkahda liian aikaisin. 


          Olin arvioinut  tulevan loppuaikani haarukkaan 2:08 - 2:12. Tavoitteet olisi aina parempaan mutta katsoin itseäni realistisesti silmiin. Tämän vuoden harjoittelulla toivoin että olisin voinut edes säilyttää tasoni. Tähän lähtöryhmään ja katsotaan mihin juoksu kantaa. 

       Juuri ennen starttia olin riisunut sadeviitan yltäni. Kiedoin sen ranteeni ympärille, heitän sitten roskiin kun mahdollista. Vaikka vettä tihutti hiljalleen, olin pysynyt kuivana ja hyvä päästä juoksemaan. Heti alussa keskityin hieman himmailemaan etten lähde vetämään kympin vauhdilla ensimmäisiä kilometrejä. Kahden kilsan kohdalla kroppa oli lämmennyt ja tuntui luontevalta jatkaa eteenpäin. Juoksijoita oli paljon koko matkan, oli kivaa kun oli koko ajan porukkaa ympärillä. Katajanokkaa kohden askel muuttui mukavan ponnekkaaksi. 

📷Aarni Holappa 

Olin kokemuksen kautta miettinyt tankkaukset. Energiageelin nautin puolentunnin välein aina viiteentoista kilometriin saakka. Ensimmäiset geelit otin tunti ja puolituntia ennen starttia. Juomapisteillä vuorotellen vettä ja urheilujuomaa. 

Kymppi oli ihan helppoa, olin pitänyt vauhtia hallittuna. Välillä oli hetkiä ettei satanut mutta koko suoritukseen nähden sitä tuli kaatamalla monien kilometrien ajan. Välillä vettä oli nilkkoihin asti ja kyllä minä mielessäni kiroilin. Teippaukset varpaissa oli mytyssä sukissa ja välillä nautinto juoksusta oli hyvin kaukana. Onneksi olin laittanut aurinkolipan sadelipaksi, kokemusta sekin. Kun  suolaisen hien ja sateen sekoitus valuu naamalle, kirvelee silmissä kivasti. Lippa kuin lippa, tämä esti veden valumisen.

Kaatosade vei kyllä sekunteja ja söi mieltä. Oma juoksuasento tippui kun jotenkin yritin huomaamattani kumaralla suojata. Oli pakko keskittyä nostamaan kroppaa suoremmaksi. Mietin siinä mennessäni, olisiko pitänyt nauttiakin. Jäänkö puskaan seisomaan. Koska edellisestä puolimaratonista oli vuosi aikaa, tämä nyt vaan viedään loppuun saakka, ei voi muuta. Ja kuten sanottu, koskaan ei ole täydellinen sää juosta. Tai jos olisi, niin montaa päivää vuodessa  suomessa niitä ei ole. Hyvää tässä oli se ettei tuullut yhtään ja oli kuitenkin lämmin. 

         Seitsemäntoista kilometrin kohdilla alkoi tuntumaan ensioireita krampista. Oliko lihasväsymyksestä vai elektrolyyttien puutteesta johtuvaa, tiedä häntä. Ei tuo läpimärkänä juoksu sitä ainakaan helpottanut. Ajatuksissa mietin, ei enää kuin muutama kilsa, se ei ole paljoa. Menin omassa henkisessä ajattelussani maailmaan joka pisti miettimään ihan jotain muuta kuin juoksemista. Mutta hip hurraa kun 19 km oli ohitettu,  tavallaan jäljellä enää loppuverkan mittainen matka. Se oli myös henkinen etappi ja tavallaan innostui juoksusta uudelleen. 



📷Aarni Holappa 


Mikähän siinä on, yritän aina juosta maalin yli keskellä maaliviivaa. FlixBusin  loppukiri viimeisellä sadalla metrillä hapotti kivasti, oli kuitenkin ihan mahtavaa nostaa käsi ilmaan ja tuulettaa. Oletin että olisi mennyt vähän heikommin mutta loppuaika nettona 2:10,15 johon olin oikeinkin tyytyväinen. 

              Kisajärjestelyt toimivat moitteettomasti. Tykkäsin reitistä, eivätkä nousut tuntuneet minusta juuri sen kummemmilta. Joku oli puhunut jyrkistä nousuista mutta itse en kokenut niin. Huolto pelasi kivasti ja vaikka juoksijoita oli paljon kaikki sujui juohevasti. Niin ennen juoksua kuin juoksun jälkeenkin. Maalissa sai sopivat palautukset ja fiilis oli niin kivan juoksun täyteinen. Tätä varten minä harjoittelen, nauttiakseni näistä hetkistä. 

📷Joku ihana kisapaikalla

Sarjassani N60 lähti matkaan 25 juoksijaa. Loppuajat 22 :lle. Se että olin sarjani 2., niin olenhan minä ihan älyttömän tyytyväinen, tuhansien juoksijoiden joukossa. Harjoitteluun tulee välillä notkahduksia ja niitä tulee jokaiselle. On sairastumisia, loukkaantumisia, arjen kuormitusta, rasitusvammaa. Se syö henkisesti ja voin sanoa, jos minulla ei olisi säännöllistä harjoitusohjelmaa ja valkkusuhdetta Juoksuvalmentaja Pasi Päällysahoon, olisin varmasti jo lopettanut. Se pitää kiinni silloinkin kun olet juuri irrottamassa oman otteesi. Kiitos siitä, sillä minä rakastan juoksemista.  

     Taso puolikkaalla oli säilynyt. Loppuaika sekunnin parempi kuin vuosi sitten Lahdessa. Tosin aikoja en sen suhteen vertaile, reitit ovat niin erilaiset. Polvi kiukutteli vuosi sitten ja jouduin silloin kävelemäänkin pätkän. Nyt ehjä ja melko tasainen veto. 

Sain aikamoiset  ja kivuliaat krampit juoksun jälkeen jalkoihin. Tankkasin heti maalieväät ja luulen että sillä pikkuhiljaa helpotti. Varustejonossa kramppasi uudelleen mutta silloin olin läpimärkänä ja aivan kylmissäni. Vasta kun olin ottanut pitkän kuuman suihkun hotellilla, vaiva helpotti. Muuten kroppa on palautunut kivasti ja malttamattomana sitä odottaa jo seuraavaa harjoitusta. 


...Lennä lennä Kesäkerttu... lennä yllä leijuvan innon kautta... lennä lepopäivien leppoisuudesta tuleviin juoksuihin...🐞






Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Saul SM Maantiekymppi 2025...🐞

  Viime viikonloppu oli kympin kisojeni kohokohta. Kisa osoittautui kuitenkin yhdeksi raskaimmista mitä maantiellä olen juossut. Keskeyttäminen kävi mielessä moneen kertaan. Jostain syvältä sain voimia kaivettua ja  löysin itseni voittajana. Aliarvioin  oman arvioni siitä mihin uskoin kykeneväni. Kuvittelin että minun on tyydyttävä tasavauhtiseen hapotukseen loppuun asti. Yllätyksenä kykenin rytmin muutokseen mikä kantoi loppuun saakka.  📷@jokke_juoksija  kuvasta      Saul SM Maantiekymppi  juostiin Tampereella 23.8.2025. Kisakanslia toimi messukeskuksessa ja osaanoton varmistus tuli tehdä 90 minuuttia ennen kilpailun alkua.  Reitti koostui kahdesta neljän kilometrin lenkistä. Ennen kierroksille lähtöä juostiin kilometrin verran pysäköintialueen suoraa ja takaisin. Suurin osa  alustasta oli asfalttia hyvin lyhyellä sora pätkällä. Matkaan starttasi 155 juoksijaa ja sää oli lämpimän aurinkoinen.        Olin majoit...

Helsinki Twilight Run...🐞

         Helsinki Twilight Run juostiin lauantai iltana 2.8.2025. Oltiin valittu kisa sopivaksi treenikympiksi ja vaikka viikonloppu oli melko hektinen ja yöunet ennen kisaa jäivät lyhyiksi, oli hienoa olla mukana ja startata kympin matkalle klo 20.30. Vuosaaren Aurinkolahti jossa kisakanslia sijaisti kuten myös maaliin tulo, ihastutti minut täysin. Lapsille suunnatut matkat 400 m ja 800 m. Muina matkoina olivat 5 km ja 10 km. Kympillä vitosen lenkki juostiin kahteen kertaan. Tapahtumapaikka oli mielestäni loistava kesäkisaan ja sääkin suosi tyyneydellään.   📷WeRunHelsinkiEvents         Lauantai tuntui pitkältä kun odotteli iltakisan alkua. En oikein osannut tehdä mitään ja tunsin oloni melko väsyneeksi. Perjantai ilta Kalevan Kisojen EA-tiimissä jonka vastuulla oli yleisön sekä toimitsijoiden ensiapu,  tehtävät  ja kotiin paluun ajomatka pitivät vireyden yllä vielä pitkälle yöhön. Aamulla olisin toivonut hyvää ja sikeää, pitk...

Väinäjoen rantaa Latviassa...🐞

          Miniloma Riikaan starttasi Tampere-Pirkkala lentoasemalta. Luonnollisesti juoksukengät olivat mukana, tarkemmin sanottuna, jalassa ihan koko matkan.  Matkustin käsimatkatavaroilla ja päätin selvitä vain yksillä kengillä, ASICS Gel-Kayano 32 toimi omassa tyylikkyydessään niin juostessa kuin kaupunkikenkänäkin. Mahdollisimman vähällä ja helpolla oli tämän matkustuskerran motto.      Tampere-Pirkkala kentältä lähtö sujui turvatarkastuksineen nopeasti ja hyvin jäi aikaa fiilistellä reissuun lähtöä ennen koneeseen nousua. Ei mitään matkalaukku rallia. Tavarat kulkivat mukana yhdessä urheilukassissa. Olin päättänyt jättää perässsä vedettävän  lentolaukun pois. Se käsimatkatavaroiden määrä on omasta mielestäni joskus niin järjetöntä katsottavaa kun ihmiset ryysäävät omaisuuksineen täyttämään lentokoneen matkustamon ylähyllyjä. Omat matkatavarani mahtuivat kaikki edessä matkustavan penkin alle. Laukkuni sujahti sinne hyvin poikittain. ...