Siirry pÀÀsisÀltöön

Vanhan vuoden viimeisiĂ€...🐞

        Vaihtelevissa keleissĂ€ ja mietteissĂ€ on puskettava vuoden pimeintĂ€ aikaa. JÀÀtĂ€vĂ€ sade saa muistamaan miten erilainen voi olla pĂ€ivĂ€ tĂ€nÀÀn ja huomenna. 

Kaunis auringon lasku joka nĂ€yttÀÀ aivan tulivuoren purkaukselta antaa työpĂ€ivĂ€n jĂ€lkeen innostavan halun pÀÀstĂ€ ulos juoksemaan. Ja kun olet vaihtanut vaatteet ja tehnyt viimeiset lĂ€mmittelyt ennen juoksuun lĂ€htöÀ, on jo pilkkopimeÀÀ. 

    SitĂ€ jotenkin kerÀÀ itsensĂ€ ja joutuu vĂ€hĂ€n piiskaamaankin. Toisaaltaan on mieletön into harjoitteluun mutta jotenkin on sellainen pysĂ€htynyt olo vaikka ensi vuoden suunnitelmat on jo tehty, ehkĂ€ se tuntuu kuitenkin niin kaukaiselta. 
VĂ€lillĂ€ tunnen tyhjyyden, aivan kuin jotain olisi pÀÀttynyt. Vaikka ei kuitenkaan. EhkĂ€ nĂ€mĂ€ sekavat tunteet kuitenkin kuuluvat asiaan. En aina voi olla innostunut hetkestĂ€, joudun joskus istumaan korvat lurpassa ja hyvĂ€ksyĂ€ oman lĂ€ssĂ€htĂ€neisyyteni. Olin kipeĂ€, juoksu jĂ€i juoksematta, ehkĂ€ se johtui siitĂ€. En pÀÀssyt Aktia cupin vitoselle. 
Olisin halunnut pÀÀstĂ€ testaamaan kuntoani, edellinen vitosen kisa oli viime vuoden marraskuulta, oma virtuaalivitonen. Olisi ollut kiva katsoa miten tĂ€nÀÀn kulkee. 
   


     Se ettĂ€ jÀÀtĂ€vĂ€ sade jÀÀtyy myös ikkunaan saa minut yhtĂ€kkiĂ€ muistamaan ne kesĂ€n helteiset hetket jotka vĂ€lillĂ€ tuntuivat ihan tuskallisiltakin. Oli kuitenkin helppo lĂ€hteĂ€ juoksemaan, shortsit jalkaan ja menoksi. Nyt muistan miten Ă€rsyttĂ€vÀÀ on pukea vaatteita kerroksittain ja inhoa jos joku on kierteellĂ€ tai kiristÀÀ. Voi kun olisi kevyttĂ€, joustavaa ja lĂ€mmintĂ€. 

    Teen usein juoksutreenin heti töiden jĂ€lkeen  jollen sitten ole ehtinyt aamulla, työvuoroista toki eniten se on kiinni. Jos töissĂ€ on oltava jo seitsemĂ€ltĂ€ niin lenkki  jÀÀ kyllĂ€ iltaan. 
   TĂ€ssĂ€ pimeydessĂ€ on jotenkin helpompaa vaihtaa juoksuvaatteet pÀÀlle jo työpaikalla, treeni siellĂ€ lĂ€heisyydessĂ€ tai sitten kotireiteillĂ€. Jos juoksen kotireiteillĂ€, lĂ€hden matkaan heti autosta noustessani, en kĂ€y kotona sisĂ€llĂ€ ennen treeniĂ€. Jotenkin tuntuu ettĂ€ sillĂ€ samalla vireellĂ€ mikĂ€ töissĂ€ ollessani on jaksan jatkaa paremmin kuin ettĂ€ kĂ€visin sisĂ€llĂ€ ja pitĂ€isi lĂ€hteĂ€ uudestaan. Kuvittelen ettĂ€ minulle jÀÀ nĂ€in enemmĂ€n aikaa illan rauhallisiin tunteihin. 

     On kĂ€ynyt niinkin ettĂ€ raahaan kassillisen kaiken maailman juoksuvarusteita useimpine kenkineen töihin. On nastalliset ja nastattomat.  Tungen kassin ennen työvuoron alkua pukukaappiin, mietin juoksenko ulkona mitkĂ€ vaatteet yllĂ€ni.  Lopulta raahaan varusteet kotiin ja juoksen matolla. 


      Toisaaltaan olisin ollut jo pitkĂ€llĂ€ ulkojuoksussa ennen matolle pÀÀsyĂ€ mutta niin vain vĂ€lillĂ€ kĂ€y, ihan vaan hetken mielijohteesta. 

      Mattojuoksu ei ole mielestĂ€ni sitĂ€ helpointa mutta toisaaltaan ihan kivaa vaihtelua treeniin. Se on lopulta aika tylsÀÀ ellei ole ohessa kivaa ajan vietettĂ€. ItsellĂ€ni se vaatii pÀÀn kanssa keskustelua etten hyppÀÀ matolta pois ennen aikoja. Silloin kun haluan nĂ€hdĂ€ malttaako malttamaton, juoksen matolla. Tekee itselle hyvÀÀ, on maltettava. 
Ulkojuoksussa maisema vaihtuu ja etenen koko ajan ennen perille pÀÀsyĂ€. Matolla en koskaan pÀÀse perille. Lopetan ja sammutan. 

     On jĂ€nnÀÀ huomata miten koville ottaa silloin kun ei voi jonkin vamman vuoksi juosta mutta kun on sairastunut ja kipeĂ€, silloin sillĂ€ ei ole vĂ€liĂ€. Ei edes jaksa miettiĂ€ eikĂ€ haluakaan. Odottaa vain ettĂ€ olo paranee ja pĂ€rjÀÀ taas arjessa. Ei edes ajattele harjoittelua. Jos jalka vaivaa, on  koko ajan Ă€rsyyntynyt ja malttamaton odottamaan, tietÀÀ ettĂ€ paraneminen kestÀÀ sen kuusi viikkoa. Voi olla ettĂ€ selviĂ€t vĂ€hemmĂ€llĂ€ tai joudut odottamaan pidempÀÀn, siirtymĂ€llĂ€ korvaavaan harjoitteluun. 

    Keskiviikkona juoksu kulkee kuin unelma siitĂ€ huolimatta et starttaa lauantaina. Tekisinkö rauhallisen kĂ€velylenkin, ei, sitĂ€ en nyt halua. Olisin halunnut olla viivalla. 

     


      En tiedĂ€ juoksenko ensi viikolla sulalla metsĂ€tiellĂ€ vai viekö talvinen keli minut pakkasjuoksuun. Vuoden viimeiset harjoitukset ovat  vuorossa samalla kun joulu alkaa saapumaan ja vanha vuosi vanhenee vielĂ€ viimeiseen pĂ€ivÀÀn. 
   Pohdin varmasti vielĂ€ koko kulunutta kautta mutta en ole kuitenkaan vielĂ€ valmis loppuarvioon. Haluan vielĂ€ vĂ€hĂ€n hidastella, olla kuin vielĂ€ olisi paljon aikaa. Ajatella ettĂ€ viikko kestÀÀ pidempÀÀn, kulkee hitaammin ja minĂ€ ennĂ€tĂ€n vielĂ€ enemmĂ€n. Vuosi on kulunut nopeasti vaikka alkuun se tuntui niin pitkĂ€ltĂ€. Luulin ettĂ€ minulla oli paljon aikaa, ehkĂ€ olikin, en kai kuitenkaan ottanut siitĂ€ tarpeeksi kiinni. Yritin mutta jotain lipui sormieni vĂ€listĂ€. Ensi vuonna minĂ€ pidĂ€n lujempaa, yritĂ€n ainakin, ettei mitÀÀn valuisi hukkaan. YritĂ€n muistaa sen miten nopeasti aika kuluu. 


        Ja koska aika kuluu kuitenkin niin nopeasti haluan yrittÀÀ olla valmis sillĂ€ hetkellĂ€ kun seuraavan kerran asetan kisanumeron rintaani. Tarkoitukseni on kiinnittÀÀ se monta kertaa ensi vuonna ja vielĂ€ yhden kerran vanhan vuoden aikaan, silloin kun se toivottaa uuden vuoden tervetulleeksi ja on aikaa luovuttaa tĂ€mĂ€n vuoden kuluneet muistoiksi. 

     Eilen vielĂ€ vĂ€hĂ€t vĂ€litin palosta pÀÀstĂ€ juoksemaan mutta tĂ€mĂ€n pĂ€ivĂ€n illassa nĂ€yttÀÀ jo siltĂ€ ettĂ€ huomenna ihan vĂ€hĂ€n ja ihan hiljaa. Odotan sen tunteen kun napsautan kelloni ja jalka irtoaa maasta, toinenkin, olen hetken ilmassa ja haluan tuntea miten liike jatkuu. Odotan ja annan itseni juoksun vietĂ€vĂ€ksi, eilisen edeltĂ€vĂ€n pĂ€ivĂ€n  vatsatauti vielĂ€  muistuttaa siitĂ€ miten heikolta joskus tuntuu. Heikkona odottaa vahvan hetken alkua. 

      TĂ€mĂ€n vuoden viimeisiin pĂ€iviin mahtuu vielĂ€ paljon. Harjoitusohjelma vaihtuu maanantaina. Malttamattomana olen kĂ€ynyt sitĂ€ jos kurkkimassa ja elĂ€ytynyt niihin tuleviin treeneihin jotka siellĂ€ odottavat. TehdÀÀn työt loppuun saakka vaikka sairastelu saa nuokahtamaan. Askel askeleelta ja kohta niitĂ€ on takana taas vaikka kuinka monta. 


..... LennĂ€ lennĂ€ KesĂ€kerttu.... vanhan vuoden viimeisiin harjoituksiin .... 🐞

Kommentit

TÀmÀn blogin suosituimmat tekstit

Saul SM Maantiekymppi 2025...🐞

  Viime viikonloppu oli kympin kisojeni kohokohta. Kisa osoittautui kuitenkin yhdeksi raskaimmista mitĂ€ maantiellĂ€ olen juossut. KeskeyttĂ€minen kĂ€vi mielessĂ€ moneen kertaan. Jostain syvĂ€ltĂ€ sain voimia kaivettua ja  löysin itseni voittajana. Aliarvioin  oman arvioni siitĂ€ mihin uskoin kykenevĂ€ni. Kuvittelin ettĂ€ minun on tyydyttĂ€vĂ€ tasavauhtiseen hapotukseen loppuun asti. YllĂ€tyksenĂ€ kykenin rytmin muutokseen mikĂ€ kantoi loppuun saakka.  đŸ“·@jokke_juoksija  kuvasta      Saul SM Maantiekymppi  juostiin Tampereella 23.8.2025. Kisakanslia toimi messukeskuksessa ja osaanoton varmistus tuli tehdĂ€ 90 minuuttia ennen kilpailun alkua.  Reitti koostui kahdesta neljĂ€n kilometrin lenkistĂ€. Ennen kierroksille lĂ€htöÀ juostiin kilometrin verran pysĂ€köintialueen suoraa ja takaisin. Suurin osa  alustasta oli asfalttia hyvin lyhyellĂ€ sora pĂ€tkĂ€llĂ€. Matkaan starttasi 155 juoksijaa ja sÀÀ oli lĂ€mpimĂ€n aurinkoinen.        Olin majoit...

Helsinki Twilight Run...🐞

         Helsinki Twilight Run juostiin lauantai iltana 2.8.2025. Oltiin valittu kisa sopivaksi treenikympiksi ja vaikka viikonloppu oli melko hektinen ja yöunet ennen kisaa jĂ€ivĂ€t lyhyiksi, oli hienoa olla mukana ja startata kympin matkalle klo 20.30. Vuosaaren Aurinkolahti jossa kisakanslia sijaisti kuten myös maaliin tulo, ihastutti minut tĂ€ysin. Lapsille suunnatut matkat 400 m ja 800 m. Muina matkoina olivat 5 km ja 10 km. KympillĂ€ vitosen lenkki juostiin kahteen kertaan. Tapahtumapaikka oli mielestĂ€ni loistava kesĂ€kisaan ja sÀÀkin suosi tyyneydellÀÀn.   đŸ“·WeRunHelsinkiEvents         Lauantai tuntui pitkĂ€ltĂ€ kun odotteli iltakisan alkua. En oikein osannut tehdĂ€ mitÀÀn ja tunsin oloni melko vĂ€syneeksi. Perjantai ilta Kalevan Kisojen EA-tiimissĂ€ jonka vastuulla oli yleisön sekĂ€ toimitsijoiden ensiapu,  tehtĂ€vĂ€t  ja kotiin paluun ajomatka pitivĂ€t vireyden yllĂ€ vielĂ€ pitkĂ€lle yöhön. Aamulla olisin toivonut hyvÀÀ ja sikeÀÀ, pitk...

VĂ€inĂ€joen rantaa Latviassa...🐞

          Miniloma Riikaan starttasi Tampere-Pirkkala lentoasemalta. Luonnollisesti juoksukengĂ€t olivat mukana, tarkemmin sanottuna, jalassa ihan koko matkan.  Matkustin kĂ€simatkatavaroilla ja pÀÀtin selvitĂ€ vain yksillĂ€ kengillĂ€, ASICS Gel-Kayano 32 toimi omassa tyylikkyydessÀÀn niin juostessa kuin kaupunkikenkĂ€nĂ€kin. Mahdollisimman vĂ€hĂ€llĂ€ ja helpolla oli tĂ€mĂ€n matkustuskerran motto.      Tampere-Pirkkala kentĂ€ltĂ€ lĂ€htö sujui turvatarkastuksineen nopeasti ja hyvin jĂ€i aikaa fiilistellĂ€ reissuun lĂ€htöÀ ennen koneeseen nousua. Ei mitÀÀn matkalaukku rallia. Tavarat kulkivat mukana yhdessĂ€ urheilukassissa. Olin pÀÀttĂ€nyt jĂ€ttÀÀ perĂ€sssĂ€ vedettĂ€vĂ€n  lentolaukun pois. Se kĂ€simatkatavaroiden mÀÀrĂ€ on omasta mielestĂ€ni joskus niin jĂ€rjetöntĂ€ katsottavaa kun ihmiset ryysÀÀvĂ€t omaisuuksineen tĂ€yttĂ€mÀÀn lentokoneen matkustamon ylĂ€hyllyjĂ€. Omat matkatavarani mahtuivat kaikki edessĂ€ matkustavan penkin alle. Laukkuni sujahti sinne hyvin poikittain. ...