Siirry pÀÀsisÀltöön

Maratonin jĂ€lkeen....🐞

 

       Maraton huuma kisan jĂ€lkeen vaihtuu pikkuhiljaa omaan analyysiin. SiinĂ€ elÀÀ juoksun vaiheineen uudestaan ja miettii niin huonot kuin vahvatkin hetket. Ja mitĂ€ enemmĂ€n kokemusta pitkiltĂ€ matkoilta on sitĂ€ herkemmin luulee olevansa asiantuntija itselleen. Kun suunnitellut lepopĂ€ivĂ€t on levĂ€tty suorituksen jĂ€lkeen, on valtavan upeaa tuntea vapaus,  harjoitusohjelmassa lukee kevyt 6km ja pÀÀsee taas juoksemaan, tuntemaan kaivatun elinvoiman. 


      Maratonin jĂ€lkeisellĂ€ viikolla ensimmĂ€iset pĂ€ivĂ€t ja yöt kuluivat aivan ylikierroksilla ja tuntui ettĂ€ olisi voinut siirtÀÀ vaikka vuoria.  Tiesin ettĂ€ nyt kroppa  kaipaa lepoa ja yritin auttaa sitĂ€ kaikin mahdollisin tavoin. Alkuun ruoka ei maistunut, söin vĂ€kisin jonka jĂ€lkeen alkoi kaksi viikkoa kestĂ€nyt hillitön nĂ€lkĂ€. Normiruoan lisĂ€ksi suklaata ja laivalastillinen banaaneja, niillĂ€ se hillitön sitten lopulta normalisoitui. Uni tasoittui seuraavalla viikolla ja oli nautinto nukkua pitkÀÀ tasaista unta. 

Omassa analyysissĂ€ pohdin koko maraton suoritukseni. Juoksin sen elokuvana mielessĂ€ni uudelleen. Juoksinko sittenkin alitehoilla kun maaliin tultua olisin voinut jatkaa matkaa uusille kierroksille vielĂ€ oikeinkin hyvin. Tankkasinko matkalla vÀÀrin kun kaikki makea ja paksu suuhun laitettava tuotti huonon olon. Luulin tietĂ€neeni ultra-ja maraton juoksujeni jĂ€lkeen mikĂ€ minulle sopii. YritĂ€n kuitenkin edelleen muistuttaa itseĂ€ni siitĂ€ ettei ihminen ole kone. Voi olla ettei eilen kĂ€yttĂ€mĂ€ni polttoaine sovi tĂ€mĂ€n pĂ€ivĂ€n  suoritukseen. Maratonin  aikana tein mielestĂ€ni jĂ€rkevĂ€sti, vaikka vyöllĂ€ kulki mukana omat ennakkoon suunnitellut geelit, nappasin taskuun myös jĂ€rjestĂ€jĂ€n tarjoamat.Lopulta tankkasin sillĂ€ mikĂ€ hyvĂ€ltĂ€ tuntui. 




               Maratonin jĂ€lkeen toisella viikolla huomasin palautuneeni hyvin. En hötkyillyt harjoittelun pariin tai juoksun perÀÀn yhtÀÀn aikaisemmin mitĂ€ harjoitusohjelmassa oli suunniteltu. SiitĂ€ huolimatta ettĂ€ oma olo oli vahva, maltoin vaikka malttamaton olenkin. Oman malttamattomuuteni purin kutomiseen ja niin syntyi sukkaa kuin villapaidan hihojakin. Oli kivan renttouttavaa antaa langan kulkea sormien vĂ€lissĂ€ ja aivot saivat uutta ajateltavaa kun pÀÀssĂ€ni laskin neulottavia kuvioita.  

Kolmannella viikolla jo useampi harjoitus. Paluu myös voimaharjoitteluun. Ei mitÀÀn merkkiĂ€ juostusta maratonista, toki kaikkea sisĂ€istĂ€ fysologiassani en tunnekaan. Harjoittelu tuntuu hyvĂ€ltĂ€, juoksu vahvaa ja vaivatonta. Voimaharjoittelu aktivoi kroppaa ja tekee hyvÀÀ pÀÀllekin. Nautin ja on ilo palata harjoitteluun, asettaa katseet tulevaan. 

Niin se vain on. Paluu siihen mitĂ€ haluaa tehdĂ€, eikĂ€ mikÀÀn ole jarruttelemassa. Toki kunnioitan harjoitusohjelman jĂ€lleen kerran enkĂ€ halua sÀÀdellĂ€ tai nĂ€yttÀÀ itselleni miten nopeasti pystyn taas lĂ€hteĂ€ juoksemaan. KyllĂ€ minĂ€ tĂ€mĂ€n kevyen paluun itselleni ja asteittaisen mÀÀrĂ€n ja tehon noston suon. Niin sitĂ€ lĂ€hdetÀÀn taas pehmeĂ€sti seuraavaan matkaan. Kisajalkaa kutkuttaa, on se vaan kumma mikĂ€ saa ihmisessĂ€ sitĂ€ janoamaan. Maratonin viimeisillĂ€ kilometreillĂ€ vannottaa itselleen siirtyvĂ€nsĂ€ muille matkoille tai vaihtavan lajia, mutta elĂ€mĂ€n tapa kulkee arjessa mukana ja tĂ€llĂ€ hetkellĂ€ tuntuu nĂ€in hyvĂ€ltĂ€. 



Maratonin jĂ€lkeen ylimenon kautta  uuteen Maraton  vuoteen... joku pitÀÀ tĂ€ysin jĂ€rjettömĂ€nĂ€... minĂ€ en. 

....LennĂ€ lennĂ€ KesĂ€kerttu... lennĂ€ kĂ€ssĂ€puuhistasi taas normi harjoitteluun... 🐞

  

Kommentit