Siirry pÀÀsisÀltöön

Matolle Piiskaa...🐞

 

           SiinĂ€ vaiheessa vuotta kun kellot on kÀÀnnetty talviaikaan, vallitseva pimeys ja kalseus saa juoksijan miettimÀÀn aurinkoisempaa vaihtoehtoa. Itse pÀÀtin viime marraskuussa ettĂ€ 2023 ja 2024 vĂ€lisen talvikauden juoksut tulevat sisĂ€ltĂ€mÀÀn vĂ€hemmĂ€n mattojuoksua. Olin hankkinut juoksumaton parikolme vuotta sitten ja omassa harjoittelussani se on paras hankinta mitĂ€ koskaan olen tehnyt. 


                       Muistan miten olin korvannut jouluisen aattoaamun lenkin juoksumatolla. 

    Tuona pimeĂ€nĂ€ marraskuun iltana jolloin tiet eivĂ€t olleet vielĂ€ jÀÀssĂ€, tein pÀÀtöksen ettĂ€ kaudella 23-24 pyrin vĂ€hentĂ€mÀÀn juoksumaton kĂ€yttöÀ. Ja asennoitua olosuhteisiin ja hyödyntÀÀ sisĂ€rataa enemmĂ€n kuin aikaisemmin. 


                    Ai kamalaa miten pimeĂ€ltĂ€ marraskuu nĂ€in kevÀÀllĂ€ katsottuna nĂ€yttÀÀkÀÀn. 

Se ettĂ€ vĂ€hensin tĂ€llĂ€ kaudella mattojuoksua, tuntui minusta kevÀÀn ensimmĂ€isellĂ€ sulalla onnistuneelta pÀÀtökseltĂ€. Muistan miten vuosi sitten vei oman aikansa, ettĂ€ kroppa tottui ulkojuoksun olosuhteisiin. Oli opittava taas vastatuuleen puskeminen  sekĂ€ maaston vaihteluissa tarvittava kropan hallinta. 

Toki totuus  on se ettei kroppa tiedĂ€ millĂ€ lajilla tai miten sykkeiden mukainen harjoittelu toteutetaan. Uskon ettĂ€ tĂ€ssĂ€ aiheessa on hurjan paljon mielipiteitĂ€ ja itse puhun juoksumatto harjoittelun puolesta ja ymmĂ€rrĂ€n sen hyödyt. Harjoittelen juoksumatolla edelleen  ja tulen harjoittelemaan mutta enÀÀ en tee niin, ettĂ€ suurin osa talvikaudesta kuluisi  juoksumatolla. 

   Olen tyytyvĂ€inen siitĂ€ ettĂ€ onnistuin pitĂ€mÀÀn pÀÀtökseni. EikĂ€ yhtÀÀn haittaa kevĂ€t tuulen puuskat, vielĂ€ raaemmat  ovat puuskat olleet keskitalvella. 




          YllĂ€ oleva kuva kertoo kuinka paljo juoksin matolla 1.1 - 1.4.2023 vĂ€lisenĂ€ aikana ja sama vuonna 2024. KilometrimÀÀrĂ€t ovat rajattu ainoastaan matolla juostuihin.  HarjoitusmÀÀrĂ€t molemmilla kausilla melko samat.  Muistan miten vuosi sitten kevÀÀllĂ€ tunsin olevani kuin MenninkĂ€inen joka hĂ€ikĂ€istyy auringonvalosta ja haukkoo raitista ilmaa ihmeissÀÀn  kun juoksu alustat olivat sulaneet ja mahdollistivat pitĂ€vĂ€n askeleen ulkojuoksussa.  TĂ€nĂ€ vuonna oli aivan toisin. 

     Olin pÀÀttĂ€nyt ettĂ€ olivatpa olosuhteet mitkĂ€ tahansa, on joka viikko juostava ulkona. Toki jouduin monesti nĂ€kemÀÀn vaivaa ettĂ€ löydĂ€n kotihoodeja paremmat juoksualustat.  VĂ€lillĂ€ sahasin tasaiseksi lanattua kilometrin mittaista  karheaa jÀÀmöhjö pĂ€tkÀÀ edestakaisin 20 km, jotta sain pitkiksen juostua ulkona. Mukaan tulivat niin tuuliolosuhteet, maaston vaihtelu sekĂ€ raskaampi harjoitusasu. 




                   VauhtikestĂ€vyys harjoittelun siirsin lĂ€hes kokonaan sisĂ€radoille. Ulkona en halunnut nilkkojani muljautella kiihtyvĂ€ssĂ€ vauhdissa, mutta en halunnut myöskÀÀn maton tuomaa avustusta askellukseen. MielestĂ€ni mattojuoksu on paljon helpompaa, vaikka mukana olisi kaltevuuden vaihtelua kuin ulkona tai sisĂ€radalla. MinĂ€ jotenkin koen ettĂ€ maton ulkopuolella juostessa joudun enemmĂ€n itse kĂ€yttĂ€mÀÀn eteenpĂ€in vievÀÀ voimaa kuin se ettĂ€ nostan jalkaa tietyssĂ€ tahdissa juoksumaton vauhdin mukaan. En tiedĂ€ ollenkaan kumpi on tehokkaampaa tai parempaa mutta silti olen edelleen tyytyvĂ€inen pÀÀtökseeni. 


      Toki sisĂ€llĂ€ juostessa tuuliolosuhteet puuttuvat ja maaston vaihtelu mutta koin harjoitukset tehokkaiksi ja tiesin todella työntĂ€neeni työntĂ€jillĂ€. 

MattokilometrejĂ€ vĂ€hentÀÀ myös sekin ettĂ€ olin kahdeksan pĂ€ivÀÀ harjoittelemassa espanjassa sulalla alustalla, mutta sekin oli tietoinen suunnitelma ja valinta. 


       Toivotaan ettĂ€ pysyn terveenĂ€ sillĂ€ tulevalla pimeĂ€llĂ€ kaudella tulen harjoittelemaan espanjassa hieman pidemmĂ€n jakson. 

     On kuitenkin aika jĂ€nnÀÀ nĂ€in kevÀÀllĂ€ verrata kahta viimeistĂ€ talvikautta. Ja en todellakaan yhtÀÀn aliarvio juoksumaton kĂ€yttöÀ ja hyötyjĂ€ mutta itse koin erittĂ€in hyvĂ€ksi tehdĂ€ hyvin toimivan yhdistelmĂ€n ihan vain Ă€rsyttÀÀkseni kroppaa eri tavoin. Juoksin matolla, juoksin ulkona ja sisĂ€radoilla. Ja uskon ettĂ€ nĂ€in tulen tekemÀÀn jatkossakin. Koen kuitenkin ettĂ€ olen jotenkin valmiimpi juoksemaan taas kokonaan ulkona ja onneksi se luvattu kevĂ€t on aivan nurkan takana. Toki vuosi lisÀÀ sÀÀnnöllistĂ€ harjoittelua tuntuu omassa juoksussani sekin. 


     Ja tĂ€ytyy sanoa miten kivaa on ollut hölkötellĂ€ ympĂ€ri talven Naavan kanssa rauhallista pitkistĂ€ vaikka  sillĂ€ kertaa kun sahasin kilometrin  pĂ€tkĂ€llĂ€ se katsoi minua kysyvĂ€sti kahdeksan kilometrin kohdilla. KysyvĂ€sti se katselee useinkin mutta silloin sen eleessĂ€ oli jotain aivan muuta... mitĂ€hĂ€n sĂ€ Mummeli oikein duunaat?


....LennĂ€ lennĂ€ KesĂ€kerttu, lennĂ€ mattoillen, sisĂ€juosten, lennĂ€ juoksu juosten minne vaan... 🐞

Kommentit