Siirry pÀÀsisÀltöön

22 pakettia sulatettua voita...🐞

 


          Kevyt harjoittelu kisajakson jĂ€lkeen saa malttamattoman vĂ€lillĂ€ kihisemÀÀn. Vaikka tiedĂ€n miten tĂ€rkeÀÀ harjoittelun keventĂ€minen on oikeassa paikassa ja on kivaa vaihtelua kun vĂ€lillĂ€ saa vĂ€ljyyttĂ€ kalenteriin tai vain olla ja nauttia olosta, on silti jĂ€nnÀÀ miten tulisilla hiilillĂ€ sitĂ€ mielessÀÀn hyppii. Mutta on myös jĂ€nnÀÀ miettiĂ€ sitĂ€ miten paljon itsessĂ€ni on voimavaroja harjoitteluun  silloin kun treeni kĂ€y kuumimmillaan. 

05/2024


               Juoksijana haluan kuitenkin edetĂ€ asioissa maltilla ja rauhallisesti.  22 pakettia voita ei sulanut pikadieteillĂ€, vĂ€hĂ€kalorisella ruokavaliolla tai ketodietillĂ€. Se on sulanut pikku hiljaa sivussa, tehdyn tavoitteellisen harjoittelun tuloksena. Minun juoksumaailmani tĂ€rkein asia ei ole ollut laihduttaminen vaikka en pidĂ€kÀÀn ulkonÀöstĂ€ni maratonkuvassa 2016. Se ettĂ€ sain henkilökohtaisen juoksuvalmentajan, merkitsi  minulle sitĂ€, ettĂ€ haluan kehittyĂ€ juoksijana, KesĂ€kerttu... Juoksijaksi ...tarkoittaa juuri sitĂ€. 

2016


     Maltilla eteneminen voi sisĂ€ltÀÀ sitĂ€ sisĂ€istĂ€ kihinÀÀ mutta joka kerta kun asetun starttiviivalle, ymmĂ€rrĂ€n lĂ€htötasoni, tĂ€hĂ€n lisĂ€ttynĂ€ ikĂ€ ja sukupuoli. 
Omatoiminen harjoittelu aikanaan junnasi paikallaan eikĂ€ kovatehoinen ryhmĂ€liikuntatunneilla ravaaminen saanut kuntoani kohoamaan, pĂ€in vastoin. 

2016

Vaikka aikavĂ€lillĂ€ 2016 kesĂ€kuusta aina heinĂ€kuulle 2018 harjoittelin omatoimisesti fiiliksen mukaan ja osallistuin juoksutapahtumiin, kunto ei kehittynyt yhtÀÀn. JuoksukilometrejĂ€ kertyi aikavĂ€lille yhteensĂ€ 2639 km. LisĂ€ksi kuntosalia ja mĂ€keen tunkkaamista. Harjoittelu fiilispohjalla oli hyvin ailahtelevaa. Se ettĂ€ juoksin omatoimi ultran 50 km lauantaina ja olin seuraavana tiistaina tunkkaamassa pari tuntia MiehenkalmanmĂ€essĂ€ oli aivan jĂ€rjetöntĂ€. En ymmĂ€rtĂ€nyt palautumisen merkitystĂ€ yhtÀÀn. Minulle se oli sitĂ€, jos jalat eivĂ€t olleet kipeĂ€t, niin kaikki hyvin. 

SisĂ€inen hyvĂ€nolon tunne on minulle saavutettuja aikoja parempi palkinto. Tavoitteellisen harjoittelun tie on ollut myös opiskelua itseni ja voimavarojeni kuunteluun. Minulle on myös todella tĂ€rkeÀÀ ettĂ€ voin jokaisen tehdyn tai tekemĂ€ttömĂ€n harjoituksen jĂ€lkeen vĂ€littÀÀ treenipalautteen  valmentajalle. Pyrin olemaan palautteessa rehellinen sekĂ€ katsahtamaan myös treeniolosuhteeseen. TiedĂ€n  ettei jokaisen  treenin suorituksen  tarvitse tuntua kevyeltĂ€ ja ilmavalta, eikĂ€ varmasti pidĂ€kÀÀn. Joskus tuntuu hassulta toistaa samaa asiaa. MinĂ€ luotan kuitenkin siihen ettĂ€ jokainen antamani palaute on tĂ€rkeĂ€ ja ohjaa eteenpĂ€in. 

      Kevyen harjoittelun jaksolla minĂ€ mietin ettĂ€ no mitĂ€ minĂ€ sitten koko ajan kihisen. VĂ€hĂ€n sama tunne kuin starttiviivalla, pÀÀsispĂ€ jo juoksemaan. 

05/2024


On kai jotenkin niin ihmeen ihana vimma pÀÀstĂ€ tunnustelemaan niitĂ€ tuntemuksia ja sitĂ€ miten nautinnollista  juoksu on tĂ€nĂ€ pĂ€ivĂ€nĂ€. Miten kivaa on tuntea kevyt ja ilmava askel joka jaksaa jatkua pitkÀÀn toistettuna ja juosta lujempaa. Voima jota on rakennettu koko tavoitteellisen harjoittelun ajan on selvĂ€sti huomattavissa. 

TĂ€llĂ€ kevyellĂ€ jaksolla kun vanha maraton kuva pomppasi muistoista, aloin oikein konkreettisesti tunnustelemaan 22:n voipaketin painoa. PÀÀn pÀÀlle nostettuna kyllĂ€ se tuntuu. Jotenkin sitĂ€ mietin levypainot ilmassa, onko se oikeasti nĂ€in paljon. 
Miten sitĂ€ sokeutuukaan omaan olotilaansa mutta voin sanoa ettĂ€ valtavan eron huomaan tĂ€nĂ€ pĂ€ivĂ€nĂ€ kyllĂ€. 





KyllĂ€ minĂ€ paljon mielummin jatkan nykyisten valintojeni parissa. Se ettĂ€ nostan 22 pakettia vĂ€lillĂ€ ilmaan levypainojen muodossa on ihan ok mutta toivon etten joudu enÀÀ koskaa kantamaan sitĂ€ mÀÀrÀÀ omassa kropassani. 

Kaikki asiat eivĂ€t tapahdu hetkessĂ€, aloitettu harjoittelu ei tuo minulle pikaennĂ€tyksiĂ€. EikĂ€ pelkĂ€llĂ€ painon pudotuksella paranneta juoksuvauhteja. Mutta se ettĂ€ edistystĂ€ tapahtuu koko ajan pikkuhiljaa on minulle riittĂ€vĂ€ vastaus siihen ettĂ€ ollaan ja edetÀÀn oikeaa tietĂ€.  Puu ei tee heti satoa vaikka saattaisi yhden mehukkaan omenan joskus tuottaakin mutta kun pitkĂ€jĂ€nteinen kasvatustyö saa jatkua rauhassa voi olla ettĂ€ joskus pÀÀsen korjaamaan  huippusatoa. Monivuotisena lajikkeena uskon ettĂ€ satoa korjataan vielĂ€ vuosittain. 


TĂ€llĂ€ toteutetulla kasvatustyöllĂ€ sato on ollut oikeinkin hyvÀÀ ja olen tĂ€pinöissĂ€ni siitĂ€, miten valtavan paljon nautintoa se antaa.  


....LennĂ€ lennĂ€ KesĂ€kerttu... lennĂ€ voi sulan kautta kasvatetun puun hedelmiin...🐞


Kommentit

TÀmÀn blogin suosituimmat tekstit

Saul SM Maantiekymppi 2025...🐞

  Viime viikonloppu oli kympin kisojeni kohokohta. Kisa osoittautui kuitenkin yhdeksi raskaimmista mitĂ€ maantiellĂ€ olen juossut. KeskeyttĂ€minen kĂ€vi mielessĂ€ moneen kertaan. Jostain syvĂ€ltĂ€ sain voimia kaivettua ja  löysin itseni voittajana. Aliarvioin  oman arvioni siitĂ€ mihin uskoin kykenevĂ€ni. Kuvittelin ettĂ€ minun on tyydyttĂ€vĂ€ tasavauhtiseen hapotukseen loppuun asti. YllĂ€tyksenĂ€ kykenin rytmin muutokseen mikĂ€ kantoi loppuun saakka.  đŸ“·@jokke_juoksija  kuvasta      Saul SM Maantiekymppi  juostiin Tampereella 23.8.2025. Kisakanslia toimi messukeskuksessa ja osaanoton varmistus tuli tehdĂ€ 90 minuuttia ennen kilpailun alkua.  Reitti koostui kahdesta neljĂ€n kilometrin lenkistĂ€. Ennen kierroksille lĂ€htöÀ juostiin kilometrin verran pysĂ€köintialueen suoraa ja takaisin. Suurin osa  alustasta oli asfalttia hyvin lyhyellĂ€ sora pĂ€tkĂ€llĂ€. Matkaan starttasi 155 juoksijaa ja sÀÀ oli lĂ€mpimĂ€n aurinkoinen.        Olin majoit...

Helsinki Twilight Run...🐞

         Helsinki Twilight Run juostiin lauantai iltana 2.8.2025. Oltiin valittu kisa sopivaksi treenikympiksi ja vaikka viikonloppu oli melko hektinen ja yöunet ennen kisaa jĂ€ivĂ€t lyhyiksi, oli hienoa olla mukana ja startata kympin matkalle klo 20.30. Vuosaaren Aurinkolahti jossa kisakanslia sijaisti kuten myös maaliin tulo, ihastutti minut tĂ€ysin. Lapsille suunnatut matkat 400 m ja 800 m. Muina matkoina olivat 5 km ja 10 km. KympillĂ€ vitosen lenkki juostiin kahteen kertaan. Tapahtumapaikka oli mielestĂ€ni loistava kesĂ€kisaan ja sÀÀkin suosi tyyneydellÀÀn.   đŸ“·WeRunHelsinkiEvents         Lauantai tuntui pitkĂ€ltĂ€ kun odotteli iltakisan alkua. En oikein osannut tehdĂ€ mitÀÀn ja tunsin oloni melko vĂ€syneeksi. Perjantai ilta Kalevan Kisojen EA-tiimissĂ€ jonka vastuulla oli yleisön sekĂ€ toimitsijoiden ensiapu,  tehtĂ€vĂ€t  ja kotiin paluun ajomatka pitivĂ€t vireyden yllĂ€ vielĂ€ pitkĂ€lle yöhön. Aamulla olisin toivonut hyvÀÀ ja sikeÀÀ, pitk...

VĂ€inĂ€joen rantaa Latviassa...🐞

          Miniloma Riikaan starttasi Tampere-Pirkkala lentoasemalta. Luonnollisesti juoksukengĂ€t olivat mukana, tarkemmin sanottuna, jalassa ihan koko matkan.  Matkustin kĂ€simatkatavaroilla ja pÀÀtin selvitĂ€ vain yksillĂ€ kengillĂ€, ASICS Gel-Kayano 32 toimi omassa tyylikkyydessÀÀn niin juostessa kuin kaupunkikenkĂ€nĂ€kin. Mahdollisimman vĂ€hĂ€llĂ€ ja helpolla oli tĂ€mĂ€n matkustuskerran motto.      Tampere-Pirkkala kentĂ€ltĂ€ lĂ€htö sujui turvatarkastuksineen nopeasti ja hyvin jĂ€i aikaa fiilistellĂ€ reissuun lĂ€htöÀ ennen koneeseen nousua. Ei mitÀÀn matkalaukku rallia. Tavarat kulkivat mukana yhdessĂ€ urheilukassissa. Olin pÀÀttĂ€nyt jĂ€ttÀÀ perĂ€sssĂ€ vedettĂ€vĂ€n  lentolaukun pois. Se kĂ€simatkatavaroiden mÀÀrĂ€ on omasta mielestĂ€ni joskus niin jĂ€rjetöntĂ€ katsottavaa kun ihmiset ryysÀÀvĂ€t omaisuuksineen tĂ€yttĂ€mÀÀn lentokoneen matkustamon ylĂ€hyllyjĂ€. Omat matkatavarani mahtuivat kaikki edessĂ€ matkustavan penkin alle. Laukkuni sujahti sinne hyvin poikittain. ...