Siirry pÀÀsisÀltöön

Juosten auringon alla...🐞


       HelteellĂ€ harjoittelu mietityttÀÀ joka kerta kun lĂ€mmöt kohoavat mittarissa. Jokaisella on varmasti omat hyvĂ€t keinot ja vaikka olenkin  aiemmin kirjoittanut omat  helpotukseni helteelle, on lĂ€mpötilan kohoaminen saanut taas harkitsemaan harjoitusten lĂ€pi vientiĂ€. 

Esimerkiksi vauhtikestĂ€vyysharjoituksen  vaihdoin tasavauhtisesta 8 km veto osuudesta  , 8x 1000m minuutin palautuksella harjoitukseen. Tunsin etten ollut tuolloin palautunut edellisen pĂ€ivĂ€n puolipitkĂ€stĂ€ lenkistĂ€ ja sykkeet huitelivat hellekorkeudella. ReitillĂ€ ei pÀÀssyt kunnolla edes varjoon. Treenin jĂ€lkeen koimme valmentajani kanssa valinnan oikeinkin hyvĂ€ksi vaihtoehdoksi. Sain tehoja alle mutta pÀÀsin silti vĂ€hĂ€n höllÀÀmÀÀn palautuksen aikana porottavassa kuumuudessa. Vaikka harjoittelu on tavoitteellista ja sĂ€ntillistĂ€, kuuntelen kuitenkin omat tuntemukseni enkĂ€ ala puskemaan kiven lĂ€pi jos se ei ole siinĂ€ hetkessĂ€ jĂ€rkevÀÀ. 



Rataharjoittelu on siinĂ€ mielessĂ€ hyvĂ€ vaikka aukealla paikalla paistaa aina, ei  juomia tarvitse kantaa juoksuliivissĂ€ lĂ€pi treenin. Otin kylmĂ€pakkauksilla varustetun kylmĂ€laukun mukaan jossa neste pysyi melko hyvin viileĂ€nĂ€. KylmĂ€pattereita hyödynsin koko harjoittelun ajan. 

Radalla tehtĂ€vĂ€ harjoitus sisĂ€lsi alku-ja loppuveryttelyt 2+2km ja puolimaraton vauhdilla 4x1600m kahden minuutin palautuksella. Alkuveryttely osuuden tein leppoisasti rataa kiertĂ€en ja huomasin miten hyvĂ€ltĂ€ takasuoran vastatuuli tuntui vaikka lĂ€mpö oli  lĂ€hellĂ€ kolmekymmentĂ€. Veto osuudella tiputin vauhdin sykkeiden mukaisiksi. Pidin tĂ€rkeimpĂ€nĂ€ treenin tasaisuutta kuin pysyĂ€ jossain tietyssĂ€ vauhdissa. Sykkeet versus vauhti ajatuksella. 


        Veto osuuden jĂ€lkeen siirrryin palautusvaiheen ajaksi varjoo ja asetin kylmĂ€pariston niska/takaraivolle, toisen etupuolelle paidan alle. TĂ€ssĂ€kin pitÀÀ vĂ€hĂ€n tunnustella  jĂ€rkevĂ€t kohdat mistĂ€ viilentÀÀ, eikĂ€ pidĂ€ pitÀÀ kylmĂ€patteria kauaa suoraan iholla. Huomattava helpotus jÀÀhdyttelystĂ€ oli ja hyvĂ€ jatkaa seuraavaan veto osuuteen palauttelun ja viilennyksen jĂ€lkeen. 

      MitĂ€ pidemmĂ€lle treeni ylettyi sitĂ€ enemmĂ€n teki mieli viilentÀÀ. Kropan tuntemukset olivat hyvin hallitut ja urheilujuoma oli hyvĂ€ valinta. Harvoin helleharjoituksissa juon pelkkÀÀ vettĂ€. 

Valitsin tarkoituksella harjoitukseen juoksusortsit joissa on reisitaskut molemmin puolin sisĂ€housua. Kun oltiin harjoituksen loppu puolella , asetin kylmĂ€paristot nĂ€ihin taskuihin. 



     Sopivan pienet paristot sujahti taskuihin nĂ€ppĂ€rĂ€sti. Mukava pieni viileyden tunne oli miellyttĂ€vÀÀ. LoppuveryttelyssĂ€ juoksin paristot kĂ€sissĂ€ni, josta pieni viileys nousi kivasti ylöspĂ€in. KyllĂ€ pienikin viilennys ennalta ehkĂ€isee kuukahtamista vaikka helteellĂ€ harjoitteluun olenkin totutellut. 
 Niskan jÀÀhdyttely palautuksen aikana oli kyllĂ€ oikeinkin toimiva. 

    HelteellĂ€ harjoittelu on aikanaan vaatinut totuttelua eikĂ€ se aina ole ollut helppoa. Olen pyrkinyt asennoitumaan olosuhteisiin ja  keskittynyt siihen, miten harjoitus toteutuu missĂ€kin olosuhteessa. Toisaaltaan suomen vaihtelevat sÀÀolosuhteet ympĂ€ri vuoden tuovat hyvÀÀ lisĂ€haastetta ja lopulta monipuolisuuttakin. Joskus sisĂ€tilan valinta harjoituspaikaksi on oikeinkin jĂ€rkevĂ€ vaihtoehto. Juoksumatto pelastaa myös monet sÀÀ / ja jÀÀkoppuratilanteeni.  

Helleharjoittelun hienous nĂ€kyy siinĂ€ hetkessĂ€ kun lĂ€mpötilat ovat pudonneet. Miten ihanan kevyttĂ€ ja miten kivaa kun pÀÀsee taas juoksemaan niitĂ€ omia tuttuja normivauhteja. HelteellĂ€ juostu vauhti on  voinut tuntua surkealta ja sitĂ€ vĂ€lillĂ€ luulee, tĂ€ssĂ€ surkeudessako todella ollaan. Mutta siellĂ€ ne normi vauhdit ja sykkeetkin ovat, bye the way, helle niitĂ€ vĂ€hĂ€n vain kouluttanut. 

Nyt on ihanaa nauttia suomen kesĂ€stĂ€. EdetĂ€ harjoitusohjelmassa pĂ€ivĂ€ kerrallaan. Odottaa innolla seuraavaa kisastarttia ja suunnata ajatukset jo pitkĂ€lle tulevaan. 


...LennĂ€ lennĂ€ KesĂ€kerttu... lennĂ€ helleajatuksin...pitkĂ€lle tulevien pĂ€ivien juoksuja...🐞


Kommentit

TÀmÀn blogin suosituimmat tekstit

Saul SM Maantiekymppi 2025...🐞

  Viime viikonloppu oli kympin kisojeni kohokohta. Kisa osoittautui kuitenkin yhdeksi raskaimmista mitĂ€ maantiellĂ€ olen juossut. KeskeyttĂ€minen kĂ€vi mielessĂ€ moneen kertaan. Jostain syvĂ€ltĂ€ sain voimia kaivettua ja  löysin itseni voittajana. Aliarvioin  oman arvioni siitĂ€ mihin uskoin kykenevĂ€ni. Kuvittelin ettĂ€ minun on tyydyttĂ€vĂ€ tasavauhtiseen hapotukseen loppuun asti. YllĂ€tyksenĂ€ kykenin rytmin muutokseen mikĂ€ kantoi loppuun saakka.  đŸ“·@jokke_juoksija  kuvasta      Saul SM Maantiekymppi  juostiin Tampereella 23.8.2025. Kisakanslia toimi messukeskuksessa ja osaanoton varmistus tuli tehdĂ€ 90 minuuttia ennen kilpailun alkua.  Reitti koostui kahdesta neljĂ€n kilometrin lenkistĂ€. Ennen kierroksille lĂ€htöÀ juostiin kilometrin verran pysĂ€köintialueen suoraa ja takaisin. Suurin osa  alustasta oli asfalttia hyvin lyhyellĂ€ sora pĂ€tkĂ€llĂ€. Matkaan starttasi 155 juoksijaa ja sÀÀ oli lĂ€mpimĂ€n aurinkoinen.        Olin majoit...

Helsinki Twilight Run...🐞

         Helsinki Twilight Run juostiin lauantai iltana 2.8.2025. Oltiin valittu kisa sopivaksi treenikympiksi ja vaikka viikonloppu oli melko hektinen ja yöunet ennen kisaa jĂ€ivĂ€t lyhyiksi, oli hienoa olla mukana ja startata kympin matkalle klo 20.30. Vuosaaren Aurinkolahti jossa kisakanslia sijaisti kuten myös maaliin tulo, ihastutti minut tĂ€ysin. Lapsille suunnatut matkat 400 m ja 800 m. Muina matkoina olivat 5 km ja 10 km. KympillĂ€ vitosen lenkki juostiin kahteen kertaan. Tapahtumapaikka oli mielestĂ€ni loistava kesĂ€kisaan ja sÀÀkin suosi tyyneydellÀÀn.   đŸ“·WeRunHelsinkiEvents         Lauantai tuntui pitkĂ€ltĂ€ kun odotteli iltakisan alkua. En oikein osannut tehdĂ€ mitÀÀn ja tunsin oloni melko vĂ€syneeksi. Perjantai ilta Kalevan Kisojen EA-tiimissĂ€ jonka vastuulla oli yleisön sekĂ€ toimitsijoiden ensiapu,  tehtĂ€vĂ€t  ja kotiin paluun ajomatka pitivĂ€t vireyden yllĂ€ vielĂ€ pitkĂ€lle yöhön. Aamulla olisin toivonut hyvÀÀ ja sikeÀÀ, pitk...

VĂ€inĂ€joen rantaa Latviassa...🐞

          Miniloma Riikaan starttasi Tampere-Pirkkala lentoasemalta. Luonnollisesti juoksukengĂ€t olivat mukana, tarkemmin sanottuna, jalassa ihan koko matkan.  Matkustin kĂ€simatkatavaroilla ja pÀÀtin selvitĂ€ vain yksillĂ€ kengillĂ€, ASICS Gel-Kayano 32 toimi omassa tyylikkyydessÀÀn niin juostessa kuin kaupunkikenkĂ€nĂ€kin. Mahdollisimman vĂ€hĂ€llĂ€ ja helpolla oli tĂ€mĂ€n matkustuskerran motto.      Tampere-Pirkkala kentĂ€ltĂ€ lĂ€htö sujui turvatarkastuksineen nopeasti ja hyvin jĂ€i aikaa fiilistellĂ€ reissuun lĂ€htöÀ ennen koneeseen nousua. Ei mitÀÀn matkalaukku rallia. Tavarat kulkivat mukana yhdessĂ€ urheilukassissa. Olin pÀÀttĂ€nyt jĂ€ttÀÀ perĂ€sssĂ€ vedettĂ€vĂ€n  lentolaukun pois. Se kĂ€simatkatavaroiden mÀÀrĂ€ on omasta mielestĂ€ni joskus niin jĂ€rjetöntĂ€ katsottavaa kun ihmiset ryysÀÀvĂ€t omaisuuksineen tĂ€yttĂ€mÀÀn lentokoneen matkustamon ylĂ€hyllyjĂ€. Omat matkatavarani mahtuivat kaikki edessĂ€ matkustavan penkin alle. Laukkuni sujahti sinne hyvin poikittain. ...